Annons
  1. Svenska
  2. العربية
  3. English

Rädda Barnens projekt i Näsby söker fler volontärer

Läxhjälpsprojektet på Lingenässkolan i Näsby, står inför en osäker framtid på grund av brist på volontärer.
– Trots stor framgång hotas nu projektet, som erbjuder ovärderligt stöd till nyinflyttade barn och ungdomar, att stängas ner, säger Felicia Chau Nguyen.
Näsby • Publicerad 7 september 2023
Malva Hessel, volontär på läxhjälpsverksamheten och Felicia Chau Nguyen, processledare.
Malva Hessel, volontär på läxhjälpsverksamheten och Felicia Chau Nguyen, processledare.Foto: Simon Rehnström

I en tid då integration och utbildning står i samhällets fokus har Rädda Barnens läxhjälpsprojekt i Näsby blivit en förebild. Projektet, som började hösten 2022, hjälper eleverna med läxläsning och språkstöd. Men nu står det inför en kris.

– Just nu söker vi mer volontärer. Vi upplever vet att barn och ungdomar som bor i Näsby har begränsade resurser, och det vore därmed tragiskt om läxhjälpsprojektet stängs ner. Den här frågan hotar att stänga projektet, säger Felicia Chau Nguyen, processledare och volontärskoordinator på Rädda barnen.

Annons

– Vår metod är enkel men effektiv. Vi hjälper barn med läxor, vårt mål är att stärka barnens lärande genom att erbjuda en stund för lugn eftertanke så att de kan komma vidare i sina studier. Det handlar om att bygga broar mellan kulturer och stödja barnens framtida potential, fortsätter Felicia Chau Nguyen.

Barn överallt behöver stöd, och vi som samhälle måste se till att de får det,” säger Felicia Chau Nguyen.
Barn överallt behöver stöd, och vi som samhälle måste se till att de får det,” säger Felicia Chau Nguyen.Foto: Simon Rehnström

Projektet äger rum varje vecka, onsdagar mellan 13.30 till 14.30 och har sedan starten växt till att omfatta 16 elever. Arbetet fokuserar ofta på att läsa texter, matte och öva glosor med barnen och göra dessa så enkla som möjligt.

Många av barnen som deltar i projektet har olika bakgrunder, vissa har nyligen anlänt till Sverige och har ett annat modersmål än svenska, andra kommer från familjer där resurserna för att stödja dem i deras studier är begränsade.

– Vi pratar om en stor andel barn som kom till Sverige för bara några år sedan. Vår roll är att ge barnen verktyg så att de kan bemöta sin framtid på bästa sätt, säger Felicia Chau Nguyen.

För många, som Malva, har detta arbete varit en väg in i en ny karriär och ett sätt att hitta en djupare mening med sitt arbete.
För många, som Malva, har detta arbete varit en väg in i en ny karriär och ett sätt att hitta en djupare mening med sitt arbete.Foto: Simon Rehnström

Projektets framtid hänger nu på engagemang från lokalsamhället och nya volontärer som är villiga att ge sin tid. Det är en investering som inte bara betalar sig genom att stärka barnens utbildning, men också genom att bygga ett starkare och mer sammanhållet samhälle.

– Det handlar inte bara om att klara sig i skolan. Det handlar om att bygga självförtroende, att få barnen att känna att de kan lyckas och att de är värdefulla medlemmar av samhället, säger Malva Hessel, volontär på läxhjälpsverksamheten.

De volontärer som deltar i projektet får inte bara möjligheten att bidra till barnens framtid utan också en chans att växa personligen och professionellt. För många, som Malva, har detta arbete varit en väg in i en ny karriär och ett sätt att hitta en djupare mening med sitt arbete.

– Jag känner att det här arbetet är givande, att vara nära barnen och hjälpa dem fick mig att seriöst fundera på att börja studera de nödvändiga ämnena för att bli lärare, säger Malva Hessel.

– Det är något som inte går att beskriva, när vi är klara med lektionen tar vi en paus och äter en bit frukt och pratar om allt, säger Malva Hessel.

Sofyan AswadSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons