Akuten på CSK bäst i Skåne
– Det här är roligt, det här är vi verkligen glada för, säger Christine Karström, verksamhetschef på barnakuten på Centralsjukhuset i Kristianstad (CSK).
– Det är rätt så mycket frågor. Men vi ser att vi har bättrat oss mest vad gäller delaktighet och information. Och att vi ligger väldigt högt med tillgängligheten, säger hon.
Delaktighet innebär att barnen och deras föräldrar känt sig delaktiga i vården, de har fått vara med och ta beslut, och även att de fått mycket information.
Det finns ett mål vad gäller tillgänglighet. Det är att det ska ta max fyra timmar från det att du kommer in som patient tills dess att du kommit upp på vårdavdelning – eller skrivits ut. Målet uppnås i 97 procent av fallen.
Varför får ni på barnakuten så bra siffror?
– Medarbetarna har jobbat ihop sig sedan vi öppnade den här nya barnakuten 2017, säger Christine Karström.
Caroline Nilsson, verksamhetschef på vuxenakuten, är också nöjd med resultatet:
– Det känns jätteroligt, särskilt när mätningen gjordes under 2020. Personalen har haft ett enormt intensivt år, som alla andra. Men akuten var första instans. Den har den sett till att vi inte får upp covid-infektionen i sjukhuset.
– Vi har haft stor hjälp av vårt patientråd, som tipsat oss om saker vi behövde jobba med.
– Vi har också blivit mer tydliga med varför man får vänta, hur lång tid vi tror att det ska ta, även om vi aldrig kan vara säkra.
Vad gäller tillgänglighet ligger vuxenakuten på 75 procent vidareskickade patienter inom 4 timmar. Målet är 80 procent. CSK är ändå bäst bland de fem dygnet-runt-öppna akutsjukhusen i Skåne.