GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Svenska
  2. English
  3. العربية

Sofyan Aswad: ”Utan integrering i skolan är vi alla förlorare”

Kb Mosaik intervjuade ett antal elever på Lingenässkolan. Det var mycket trevligt. Eleverna är verkligen fantastiska. Men det som chockade mig var antalet elever med utländsk bakgrund.
Sofyan AswadSkicka e-post
Kristianstad • Publicerad 11 juli 2021 • Uppdaterad 11 juli 2021
Sofyan Aswad
Detta är en personligt skriven text i mosaik.kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Sofyan Aswad
Sofyan Aswad
Foto: Sofyan Aswad

Omedelbart började jag tänka på hur dessa elever skulle komma in i samhället. De allra flesta är invandrare eller barn till invandrare och talar ett annat språk än svenska.

Med tanke på skolans placering är det dock naturligt att majoriteten av eleverna är barn till invandrare. Skolan ligger på Näsby, nära Gamlegården, som har en mycket stor andel invandrare, och det är ett utsatt område.

Utan integrering i skolan är vi alla förlorare

”Utan att samarbeta med elever som pratar svenska kommer de inte in i svenska samhället”
Sofyan Asawad

Jag diskuterade detta med min kollega Inga-Lill och föreslog att man inte skulle ta emot elever med utländsk bakgrund. Istället skulle skolan försöka locka föräldrar födda i Sverige att skriva in sina barn. De väljer kanske hellre skolor som ligger långt ifrån där de bor.

Invigning av Lingenässkolan i augusti 2019.
Invigning av Lingenässkolan i augusti 2019.
Foto: Tommy Svensson

Med integrering finns det möjlighet att bygga trygga och hållbara läromiljöer: att få fler elever som lär sig, utvecklas och är trygga nu och i framtiden.

Inga-Lill sa att det kan bli problem med diskriminering.

Jag ifrågasatte hur dessa barn kommer att integreras? Utan att samarbeta med elever som pratar svenska kommer de inte in i svenska samhället och lär sig inte bra svenska.

Invigning av Lingenässkolan i augusti 2019.
Invigning av Lingenässkolan i augusti 2019.
Foto: Tommy Svensson
”Det går inte att placera alla invandrare i ett område”
Sofyan Aswad

Vid första anblicken tror man att ett beslut som innehåller misstankar om diskriminering kommer från rasism eller nationalism. Men med tiden kommer alla förhoppningsvis att förstå det goda syftet bakom dessa beslut.

Det går inte att placera alla invandrare i ett område, bygga en skola nära dem och sedan be dem och deras barn att integreras i samhället. Jag tror att frågan behöver en mer genomtänkt diskussion och en ansvarsfull politik i dessa frågor.

Läs reportaget Inga-Lill har skrivit om Lingenässkolans fantastiska elever på sidan 6-8.

Rådrum, ett av de viktiga centra för personer som nyligen har kommit till Sverige, finns tillgängligt igen i Kristianstad. De har fått en ny samordnare. Läs mer på sidan 9.

”Det finns många roliga tips som du kan göra på sommaren”
Sofyan Aswad

Abdelqader Tamim är anställd på ISS Facility Services AB. Han attackerades av en ung man. Åklagare har ännu inte kunnat åtala brottslingen. Läs mer om det på sidan 11.

I det här numret läser ni om Elaf Ali och hennes nya bok ”Vem har sagt något om kärlek? Att bryta sig fri från hedersförtryck”, som sammanfattar hennes upplevelser av uppväxten i föräldrarnas hem med hederskultur. Läs mer på sidan 15.

Det finns många roliga tips som du kan göra på sommaren, läs mer på sidan 12 och 22. Vi måste fortfarande hålla ett säkert avstånd och ta väl hand om varandra.

Nu tar redaktionen för Kb Mosaik semester. Vi kommer tillbaka i augusti på webben och på papper i september. Fram till dess önskar vi alla läsare en trevlig sommar.