Annons
  1. Svenska
  2. English
  3. العربية

Raster med rörelse ger gladare elever

Gladare elever och fler elever som vill studera. Det är resultatet på Ljungdalaskolan, en skola som satsat på rörelse. Varje rast har planerade aktiviteter.
Hässleholm • Publicerad 24 september 2020
Artisten Pidde P åker runt på olika skolor och får igång eleverna i dans. Han har själv gått på Ljungdalaskolan.
Artisten Pidde P åker runt på olika skolor och får igång eleverna i dans. Han har själv gått på Ljungdalaskolan.Foto: Mikael Persson

För tre år sedan var det några aktiviteter på rasterna varje vecka. I dag är någon aktivitet på alla raster. Lärare är med och ordnar ”Champions League”, ”spökboll” och andra aktiviteter.

”Det har gett effekt. Det är färre konflikter”
Ola Axelsson, rektor

– Det har gett effekt. Det är färre konflikter, eleverna är lugnare och gladare, säger Ola Axelsson, rektor på Ljungdalaskolan som har elever i årskurs F-6.

Annons

2018 började Riksidrottsförbundet med projektet ”Rörelsesatsning” i skolan. Målet var att få barnen att röra på sig mer. Barn som är aktiva har lättare för att lära och att koncentrera sig.

Rektor Ola Axelsson tittar på när ”Champions League” pågår. Fotboll är vanligt på rasterna.
Rektor Ola Axelsson tittar på när ”Champions League” pågår. Fotboll är vanligt på rasterna.Foto: Mikael Persson

Skåneidrotten utbildade lärare till rörelsecoacher. Skolorna får dessutom tips på hur de ska få elever att röra på sig.

Artisten Pidde P är med i projektet. Han besöker skolor i hela Sverige. Han har själv gått på Ljungdalaskolan.

– Jag har spelat mycket fotboll där borta, sa han inför alla elever som samlats. Han sätter på musiken och får eleverna att dansa i en halvtimme.

Martin Karlsson har ansvaret för aktiviteterna på rasterna. När han och andra lärare är med på rasten minskar antalet konflikter. Här med eleven Aron Ander.
Martin Karlsson har ansvaret för aktiviteterna på rasterna. När han och andra lärare är med på rasten minskar antalet konflikter. Här med eleven Aron Ander.Foto: Mikael Persson

Sen var det dags för aktiviteter. Martin Karlsson är ansvarig för aktiviteterna. När han och andra lärare är med på rasten minskar antalet konflikter, eller gör att de snabbt ebbar ut.

– Det händer alltid något under en rast. Nu vet eleverna att det alltid finns trygga punkter att komma till, säger Martin Karlsson.

Det finns inget tvång att vara med på aktiviteterna.

– En del elever tycker att det är skönt att bara promenera på rasterna, men de vet att de kan vara med på aktiviteter om de vill. Vi försöker även variera aktiviteterna, så att det finns något som passar alla någon gång i veckan, säger rektor Ola Axelsson.

Barn som får röra på sig har lättare för att lära och att koncentrera sig i skolan.
Barn som får röra på sig har lättare för att lära och att koncentrera sig i skolan.Foto: Mikael Persson
Andreas LovénSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons