Raster med rörelse ger gladare elever
För tre år sedan var det några aktiviteter på rasterna varje vecka. I dag är någon aktivitet på alla raster. Lärare är med och ordnar ”Champions League”, ”spökboll” och andra aktiviteter.
”Det har gett effekt. Det är färre konflikter”Ola Axelsson, rektor
– Det har gett effekt. Det är färre konflikter, eleverna är lugnare och gladare, säger Ola Axelsson, rektor på Ljungdalaskolan som har elever i årskurs F-6.
2018 började Riksidrottsförbundet med projektet ”Rörelsesatsning” i skolan. Målet var att få barnen att röra på sig mer. Barn som är aktiva har lättare för att lära och att koncentrera sig.
Skåneidrotten utbildade lärare till rörelsecoacher. Skolorna får dessutom tips på hur de ska få elever att röra på sig.
Artisten Pidde P är med i projektet. Han besöker skolor i hela Sverige. Han har själv gått på Ljungdalaskolan.
– Jag har spelat mycket fotboll där borta, sa han inför alla elever som samlats. Han sätter på musiken och får eleverna att dansa i en halvtimme.
Sen var det dags för aktiviteter. Martin Karlsson är ansvarig för aktiviteterna. När han och andra lärare är med på rasten minskar antalet konflikter, eller gör att de snabbt ebbar ut.
– Det händer alltid något under en rast. Nu vet eleverna att det alltid finns trygga punkter att komma till, säger Martin Karlsson.
Det finns inget tvång att vara med på aktiviteterna.
– En del elever tycker att det är skönt att bara promenera på rasterna, men de vet att de kan vara med på aktiviteter om de vill. Vi försöker även variera aktiviteterna, så att det finns något som passar alla någon gång i veckan, säger rektor Ola Axelsson.