Annons
  1. Svenska
  2. English
  3. العربية

Psykiskt sjuka känner inte att psykakuten lyssnar på dem

Nästan hälften av de som söker hjälp vid psykakuterna i Skåne känner inte att de blir tagna på allvar.
Det visar en ny undersökning som sex patientorganisationer gjort.
Kristianstad • Publicerad 16 november 2022 • Uppdaterad 17 november 2022
Kollage med Mathilda Holm, OCD-föreningen östra Skåne och Blekinge, plus psykiatriska akutmottagningen i Kristianstad.
Kollage med Mathilda Holm, OCD-föreningen östra Skåne och Blekinge, plus psykiatriska akutmottagningen i Kristianstad.Foto: Privat, Bosse Nilsson

300 personer har svarat på frågor om hur de upplevt bemötandet vid de fyra vuxenpsykiatriska akutmottagningarna i Kristianstad, Lund, Malmö och Helsingborg plus akutmottagningarna för beroende och Bup (barn- och ungdomspsykiatrin) i Malmö.

Resultatet bekräftar det som patientorganisationerna var rädda för.

Annons

– Det största och mest återkommande svaret är att de inte blir lyssnade på eller tagna på allvar. Många blev avvisade. De ansågs inte ha tillräckligt stort behov, säger Mathilda Holm från OCD-föreningen i östra Skåne och Blekinge för personer med tvångssyndrom.

I Kristianstad svarade 25 procent att de blivit avvisade på psykakuten. Även om det kan bero på att psykakuten varit stängd på kvällar och nätter både i somras och i höst, så tycker Mathilda Holm att det är sorgligt.

– Jag tycker det är tragiskt att det ska behöva vara så. Jag vet att vården går på knäna, men det är ändå hemskt att de lämnar akuten med den känslan.

Psykiatriska akutmottagningen i Kristianstad har stängt på kvällar och nätter i höst.
Psykiatriska akutmottagningen i Kristianstad har stängt på kvällar och nätter i höst.Foto: Bosse Nilsson

De flesta har sökt hjälp för självmordstankar, ångest och djup depression. 54 procent i Kristianstad kände sig inte lyssnade på.

– Flera svarar ”jag hade inte en konkret plan på hur jag skulle ta livet av mig och då blev jag avvisad”, säger Mathilda Holm.

Samtidigt spretar svaren.

– Antingen verkar man vara väldigt nöjd eller så är det katastrof. Beror det på personalen som var där eller vilket problem man har? säger Mathilda Holm.

Nu kommer hon och de andra representanterna för patientorganisationerna att sammanställa resultaten och presentera dem för inflytanderådet i Region Skåne i december.

Till våren ska de informera akutmottagningarna. Mathilda Holm hoppas att de också får träffa personalen som jobbar närmast patienterna.

– Det är inte vi som ska ha svaren. Vi kan bara säga ”det här kommer fram i undersökningen, finns det något man kan göra åt det?”

Annons

Men Mathilda Holm har ändå en tanke om vad personalen kan göra.

– Hur stressad du än är, så kan du ge ett litet leende eller säga ”jag förstår”. Bemötandet är så viktigt. Det kan vara skillnaden mellan liv och död.

Här saknas innehåll

Sofyan AswadSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons