1. Svenska
  2. English
  3. العربية

Ifö: Det gör vi på toaletten – egentligen

Företaget Ifö har undersökt våra vanor på toaletten. Och vad svenska folket egentligen gör där. Känslan av lyx är viktig, men har inte med jacuzzi att göra.
Bromölla • Publicerad 22 september 2020
Svenska folket tillbringar en halv timme på toaletten varje dag.
Svenska folket tillbringar en halv timme på toaletten varje dag.Foto: JESSICA GOW / TT

Två av tre svenska tycker att den största lyxen är att få vara i fred en stund på toaletten/i badrummet. Till och med bättre än att ha en jacuzzi eller bastu. Det visar undersökningen som Ifö gjort.

Mobilen får gärna följa med in på toaletten.
Mobilen får gärna följa med in på toaletten.Foto: Vilhelm Stokstad/TT

– Badrummet har länge haft ett stort symbolvärde för egentid. Det är också det rum där vi känner att vi kan få vara helt ifred, säger Petra Nilsson, Marknadschef på Geberit Sverige, i ett pressmeddelande.

– Därför vill många investera i teknik och produkter för badrummet som stärker känslan av lugn och ro.

Vad gör vi på toaletten? Jo, vi använder mobilen, njuter av egentiden och kollar mejl. Cirka var femte läser gärna böcker eller tidningar. Lika många passar på att skicka sms.

Känslan av lyx är viktig, men har inget med inredningen att göra.
Känslan av lyx är viktig, men har inget med inredningen att göra.Foto: Per Hammenvik

Många stannar kvar extra länge – för att kolla uppdateringar i mobilen.

Svenskarna tillbringar i snitt en halvtimme på toaletten varje dag.

Var tionde pratar i telefon och lika många har sex, medan en del tittar på film och äter godis.

– Idag kan du till exempel både lyssna på musik och se på tv i badrummet, säger Petra Nilsson.

Fakta

Det gör vi på toaletten

Använder mobilen: 46 procent

Njuter av tid för sig själv: 35 procent

Kollar mejl: 24 procent

Läser böcker och tidningar: 20 procent

Sms:ar: 19 procent

Pratar i telefon: 10 procent

Har sex: 9 procent

Tittar på film: 4 procent

Äter godis: 2 procent

Källa: Ifö Geberit group (tillverkar inredningar för toaletter/badrum).

Malin HåkanssonSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.