Annons

Mats Ehnbom tar över Gota: ”Det känns som att komma hem"

En norrlänning som tror på den lokala journalistiken.
Gota Medias nya vd heter Mats Ehnbom och kommer närmast från vd-uppdraget på Norr Media. Han tar över innan sommaren.
Sverige • Publicerad 23 februari 2023 • Uppdaterad 25 februari 2023
Mats Ehnbom, ny vd Gota Media.
Mats Ehnbom, ny vd Gota Media.Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Gota Medias nuvarande vd, Boine Gepertz, aviserade redan i fjol att han tänkte gå i pension till sommaren 2023 efter tio år inom koncernen. Nu är hans ersättare utsedd. Det blir en 50-årig norrlänning, som närmast kommer från Norr Media, en mediekoncern inom NTM-koncernen där han fungerat som vd, publicistisk chef och koncernchef.

Bennie Ohlsson, styrelseordförande inom Gota Media, är nöjd över rekryteringen:

Annons

– Vi tror att Mats på ett utmärkt sätt kan fortsätta det framgångsrika arbete som Boine Gepertz bedrivit i Gota Media och nu även i samarbete med Bonnier News Local.

Bennie Ohlsson, styrelseordförande Gota Media.
Bennie Ohlsson, styrelseordförande Gota Media.Foto: Simon Rehnström

Mats Ehnbom började som journalist i början av 90-talet och har sedan haft i stort sett alla positioner inom en redaktion innan han gick in i företagsledande uppgifter för sju år sedan.

Varför vill du komma till Gota Media?

– För mig är den lokala journalistiken central. Jag har i Gotas ägare uppfattat något genuint, ett engagemang där man vill samma saker som jag, nämligen att finansiera den lokala journalistiken och säkra dess framtid. Gota Media har många starka lokala titlar med fin potential framåt. Det känns som om jag kommer hem yrkesmässigt.

”Gota Media har många starka lokala titlar med fin potential framåt.”
Mats Ehnbom

Vad motiverar dig?

– Att lokaljournalistiken ska vara betydelsefull och oumbärlig. För att vara det krävs finansiering vilket är en utmaning som motiverar.

Vilka utmaningar ser du?

– Den stora är att klara digitaliseringen och säkra våra intäkter så att vi kan ägna oss åt bra lokal journalistik. Gotas samarbete och samägande med Bonnier News Local är ett bra sätt att arbeta med det.

Om

Mats Ehnbom

Ålder: 50 år.

Familj: Fru och tre utflugna döttrar.

Bor: I Luleå, men flyttar söderöver i vår.

Senaste jobbet: Som vd, publicistisk chef och koncernchef på Norr Media, en del av NTM-koncernen.

Fritid: Har ett stort naturintresse. Har spelat basket på elitnivå, men gillar även fotboll och hockey. Tycker om musik, film och konst.

Aktuell: Blir ny vd på Gota Media till sommaren.

Vad kan du tillföra Gota Media?

– Jag har en lång erfarenhet av branschen. Även om jag har själ och hjärta i journalistiken har jag förkovrat mig inom ekonomi och organisation. Jag har en god helhetssyn för vad som krävs för utveckling. Men det vore förmätet att säga vad – om något – som behövs, inom Gota. Jag vill lära känna verksamheten och människorna först.

Annons

Är det något du är särskilt nyfiken på?

– Det mesta! Jag ser inga tydliga åtgärder, titlarna inom Gota har flera spännande projekt igång. Viktigt är att vi får ut de positiva synergieffekter vi hoppas på i samarbetet med Bonnier News Local. Själva huvudfokus, det som möter våra läsare och kunder, det ska vi ha lokalt. Vi måste vara relevanta för att läsarna ska välja oss. Även om jag tycker att förändringar kan vara spännande, så finns det ibland en övertro till att en stor sak ska ändra på allt. Jag tror snarare att det handlar om att göra många saker lite bättre.

Du bor i Luleå idag, men flyttar söderut?

– Jag och min fru planerar att flytta till Kalmar. Jag har ett stort naturintresse och älskar skärgårdsliv vilket jag tror jag kan hitta även inom Gotas område.

Datum när Mats Ehnbom kliver in i vd-rollen är inte klart, men det blir innan sommaren.

Fakta

Gota Media

Såg dagens ljus: 2003 efter att dåvarande Borås Tidning AB och Sydostpress AB inlett ett samarbete som ledde till en fusion.

Ägare: Majoriteten ägs av två stiftelser, Stiftelsen Barometern och Tore G Wärenstams stiftelse. Därtill äger Bonnier och Amedia 30 procent genom Bonnier News Local AB.

Vill: Spela en betydelsefull roll för att hålla demokratin levande och aktiv.

Verksamhet: Har 14 egna morgontidningar, fem gratistidningar, två tryckerier, ett distributionsbolag, är delägare i Bonnier News Local drygt 50 titlar och har flera samarbeten.

Åsa CarlssonSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons