Annons
  1. Svenska
  2. English
  3. العربية

Tågdepån på väg trimmas in – personal rekryteras

SJ och Mantena har nu börjat trimma in tågdepån i Kärråkra. Den 13 december är det trafikstart för service och underhåll av alla Öresundståg. Med cirka 150 nya jobbtillfällen blir tågdepån en av de största arbetsplatserna i Hässleholm.
Hässleholm • Publicerad 16 juni 2020 • Uppdaterad 22 juni 2020
Inne i hallen kan tio Öresundståg i taget tas emot för underhåll och reparationer.
Inne i hallen kan tio Öresundståg i taget tas emot för underhåll och reparationer.Foto: Lasse Ottosson

– Att vi får tillgång till depån sex månader före trafikstart ger oss goda förutsättningar att trimma in anläggningen och processer, säger Anders Gustafsson, vd för SJ Öresund.

”Just nu rekryterar vi personal”
Marcus Jansson, fordonschef på Mantena.

Efter den 13 december ska det mesta av underhållet för Öresundstågen ske i den nya Hässleholmsdepån. Då kortas servicetiden och man får en större säkerhet i leveransen av hela och rena vagnar. Det i sin tur leder till punktligare trafik och minskad trängsel på populära avgångar.

Tio järnvägsspår leder rakt in i den stora hallen.
Tio järnvägsspår leder rakt in i den stora hallen.Foto: Lasse Ottosson
Annons

I depån pågår ett febrilt arbete med förberedelser.

–Just nu rekryterar vi personal som ska jobba som växlare, tågtekniker, produktionsledare, produktionstekniker, produktions- och systemingenjör, underhållsplanerare, inköpare och lagerchef. Rekryteringarna går bra och vi har hittat många kompetenta personer i närområdet, säger Marcus Jansson, fordonschef på Mantena.

Inne i hallen kan tio Öresundståg i taget tas emot för underhåll och reparationer. Utanför kan 36 tåg få sin nattvila och städning.

Fakta

Hässleholmsdepån

Ägare: Region Skåne.

Kostnad: Har tagit tre år att bygga för cirka 1,5 miljarder.

Yta: 26 500 kvadratmeter, störst i sitt slag i Sverige.

SJ: Hade 2019 4 600 medarbetare och en omsättning på cirka 8,6 miljarder kronor. Ägs av svenska staten, ska driva lönsam persontrafik på järnväg.

Här saknas innehåll

Inga-Lill BengtssonSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons