GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Svenska
  2. English
  3. العربية

Pris: Bästa kundcentret vad gäller service

Var finns bästa glassen i stan? Vem ska jag fråga om busshållsplatsen? Medborgarcenter Kristianstad får många olika frågor.
Nu har de fått första pris för bästa kundservice, i Brilliant Awards.
Kristianstad • Publicerad 11 maj 2022
Anders Sandin, chef för Medborgarcenter, och Sajeda Al-shoocha, är stolta över priset för bästa kundcenter bland 40 kommuner 2021. ”Vi ligger bra till i år också”, säger Anders Sandin.
Anders Sandin, chef för Medborgarcenter, och Sajeda Al-shoocha, är stolta över priset för bästa kundcenter bland 40 kommuner 2021. ”Vi ligger bra till i år också”, säger Anders Sandin.Foto: Sofyan Aswad

Målet sattes redan 2018: 2021 ska Medborgarcenter i Kristianstads kommun vara bäst i Brilliant Futures undersökning. 40 kommuner deltar.

– Och det nådde vi, trots att det var ett pandemiår, säger Anders Sandin, chef för Medborgarcenter.

”Vi gör ju det här för våra medborgare”
Sajeda Al-Shoocha, Medborgarcenter

Sajeda Al-Shoocha är en av 19 anställda.

– Väldigt roligt. Man känner sig uppskattad av våra medborgare för den service man erbjuder. Vi gör ju det här för våra medborgare. säger Sajeda Al-Shoocha, 29 år från Vä som jobbat fyra år på Medborgarcenter.

Hennes föräldrar kommer från Irak.

– Jag är född i ett flyktingläger i Saudiarabien, sen flyttade vi till Sverige och Kristianstad när jag var fyra år.

Sajeda Al-Shoocha har fått prova olika roller på Medborgarcenter som vikarie, nu har hon en fast tjänst som systemförvaltare och kommunvägledare.
Sajeda Al-Shoocha har fått prova olika roller på Medborgarcenter som vikarie, nu har hon en fast tjänst som systemförvaltare och kommunvägledare.Foto: Sofyan Aswad

Hur fick du jobb här?

– Jag började sommarjobba i receptionen, hoppade in på vik och sedan fick jag en fast tjänst.

”Ni har lyckats hålla en exceptionellt hög nivå i er kundservice”, står det på diplomet.
”Ni har lyckats hålla en exceptionellt hög nivå i er kundservice”, står det på diplomet.Foto: Sofyan Aswad
Sajeda Al-Shoocha har bland annat jobbat i receptionen på Östra Kommunhuset. Där var  hennes kunskaper i arabiska till god hjälp. ”Här klarar vi oss för det mest på svenska”, säger hon, om Medborgarcenter.
Sajeda Al-Shoocha har bland annat jobbat i receptionen på Östra Kommunhuset. Där var hennes kunskaper i arabiska till god hjälp. ”Här klarar vi oss för det mest på svenska”, säger hon, om Medborgarcenter.Foto: Sofyan Aswad

Vad jobbar du med?

– Halva min tid är jag systemförvaltare. I systemet registrerar vi alla former av ärenden, både frågor och felanmälningar. Jag utvecklar och förbättrar det. Och så håller jag i utbildningar.

– Andra halvan jobbar jag som kommunvägledare.

”Jag tycker det är bra att få prova olika roller som Sajeda fått göra”
Anders Sandin, chef

Vad gör en kommunvägledare?

– Då svarar jag i telefon från medborgare, besvarar mejl och tar emot besökare.

Anders Sandin har varit chef för Medborgarcenter Kristianstad i två år.
Anders Sandin har varit chef för Medborgarcenter Kristianstad i två år.Foto: Sofyan Aswad

Anders Sandin är mycket nöjd med Sajedas arbete.

– Hon är grym i båda sina roller. Jag tycker det är bra att få prova olika roller som Sajeda fått göra.

Vill du fortsätta jobba här?

– Ja, jag vill gärna utvecklas i mina roller, säger Sajeda Al-Shoocha.

”Vi har firat med tårta och varit ute och ätit tillsammans, Man ska fira när något går bra, det måste man, säger Anders Sandin, här med Sajeda Al-Shoocha.
”Vi har firat med tårta och varit ute och ätit tillsammans, Man ska fira när något går bra, det måste man, säger Anders Sandin, här med Sajeda Al-Shoocha.Foto: Sofyan Aswad
Fakta

Brilliant Awards

Företaget Brilliant Future ansvarar för kundundersökningar i 40 kommuner. Ett slumpvis antal personer som ringer in kan få svara på fem frågor om svarstid, kunskap, enkelhet, engagemang och uppklaring.

Varje år utser företaget ”Årets bästa kundservice för kommuner”. Utmärkelsen 2021 är baserad på mätningar av totalt 2,2 miljoner kundomdömen.

Inga-Lill BengtssonSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.