Pris: Bästa kundcentret vad gäller service
Målet sattes redan 2018: 2021 ska Medborgarcenter i Kristianstads kommun vara bäst i Brilliant Futures undersökning. 40 kommuner deltar.
– Och det nådde vi, trots att det var ett pandemiår, säger Anders Sandin, chef för Medborgarcenter.
”Vi gör ju det här för våra medborgare”Sajeda Al-Shoocha, Medborgarcenter
Sajeda Al-Shoocha är en av 19 anställda.
– Väldigt roligt. Man känner sig uppskattad av våra medborgare för den service man erbjuder. Vi gör ju det här för våra medborgare. säger Sajeda Al-Shoocha, 29 år från Vä som jobbat fyra år på Medborgarcenter.
Hennes föräldrar kommer från Irak.
– Jag är född i ett flyktingläger i Saudiarabien, sen flyttade vi till Sverige och Kristianstad när jag var fyra år.
Hur fick du jobb här?
– Jag började sommarjobba i receptionen, hoppade in på vik och sedan fick jag en fast tjänst.
Vad jobbar du med?
– Halva min tid är jag systemförvaltare. I systemet registrerar vi alla former av ärenden, både frågor och felanmälningar. Jag utvecklar och förbättrar det. Och så håller jag i utbildningar.
– Andra halvan jobbar jag som kommunvägledare.
”Jag tycker det är bra att få prova olika roller som Sajeda fått göra”Anders Sandin, chef
Vad gör en kommunvägledare?
– Då svarar jag i telefon från medborgare, besvarar mejl och tar emot besökare.
Anders Sandin är mycket nöjd med Sajedas arbete.
– Hon är grym i båda sina roller. Jag tycker det är bra att få prova olika roller som Sajeda fått göra.
Vill du fortsätta jobba här?
– Ja, jag vill gärna utvecklas i mina roller, säger Sajeda Al-Shoocha.
Brilliant Awards
Företaget Brilliant Future ansvarar för kundundersökningar i 40 kommuner. Ett slumpvis antal personer som ringer in kan få svara på fem frågor om svarstid, kunskap, enkelhet, engagemang och uppklaring.
Varje år utser företaget ”Årets bästa kundservice för kommuner”. Utmärkelsen 2021 är baserad på mätningar av totalt 2,2 miljoner kundomdömen.