Kundcenter ska stänga
I augusti var det 80 procent av kunderna som köpte biljett via appen. Därför har Skånetrafikens kundcenter färre kunder. I Kristianstad har besöken minskat från 138 155 under de åtta första månaderna 2017, till 31 531 under 2020.
Nu vill Skånetrafiken stänga ner sina kundcenter i Lund och Kristianstad våren 2021. På sätt sparar Skånetrafiken 12 miljoner om året.
– Det här oerhört tråkigt för de duktiga kollegor som berörs, säger Susanne Jönsson, områdeschef kundservice på Skånetrafiken.
Sex anställda kan eventuellt får andra jobb inom Skånetrafiken.
Vart ska kunderna vända sig?
– Det finns en hel del alternativ, exempelvis våra ombud. I Kristianstad är det Pressbyrån som ligger intill, där man kan köpa biljetter och få enklare svar. Sedan har vi kvar vår kundtjänst som man kan ringa till, eller chatta med via sociala media.