Det hjälper att klaga på vården
Fel behandling, fel bemötande, dålig kommunikation eller helt enkelt svårt att få tid till läkare eller vård. Det finns många orsaker till att patienter klagar på vården.
Är du inte nöjd kan du klaga till patientnämnden i Skåne. En ny analys visar vad klagomålen har gett för resultat.
”Klagomålen har berott på bristande kunskap, bristande engagemang eller att personalen helt enkelt inte hinner med sina uppgifter”Patientnämnden
På individnivå kan det handla om att man får ett personligt möte, att man får en annan läkare, eller hjälp till vård på annat ställe när väntetiden är för lång. Men det kan också handla om att rätta till missförstånd, misstag, felaktiga recept, provsvar eller avgifter.
På en mer övergripande nivå kan det handla om att vårdgivaren gör något som mer tar sikte på helheten än en enstaka patient.
Det kan vara att informera personalen om regler, lagar och rutiner, ta upp vad som hänt vid personalmöten, skapa nya rutiner, organisera om eller anställa mer personal. Det kan även bli utbildningar, eller händelseanalyser och anmälan enligt Lex Maria.
Patientnämnden Skåne
Patientnämnden tar emot klagomål på hälso- och sjukvård som drivs av Region Skåne, eller som har avtal med Region Skåne. De tar också emot klagomål på viss tandvård och kommunal hälso- och sjukvård.
Patientnämnden har gått igenom 12 680 klagomål från januari 2019 till juni 2021. Syftet var att analysera förändringar och förbättringar som klagomål kan leda till.
I en tredjedel av klagomålen tog patientnämnden kontakt med ansvarig vårdenhet. Cirka 1 000 åtgärder har genomförts.
Är du inte nöjd med vården? Blankett för klagomål hittar du på 1177.se
Patientnämnden får in allt fler klagomål från kommunal vård i Skåne. De flesta av dem kan åtgärdas med hjälp av utbildningar, och att påminna om rutinerna.
Patientnämnden skriver i analysen:
– Många av åtgärderna har gjorts efter patienternas klagomål. Klagomålen har berott på bristande kunskap, bristande engagemang eller att personalen helt enkelt inte hinner med sina uppgifter.
Analysen avslutas med:
– Det är anmärkningsvärt att inte alla dessa åtgärder på individuell nivå, som handlar om samma sak, ersätts av åtgärder på övergripande nivå.
Fotnot: Du hittar mer information om patientnämnden på vardgivareiskane.se
Lex Maria
När en patient drabbats av en allvarlig skada eller sjukdom inom vården ska en anmälan göras enligt lex Maria. Det står i lagen, i Patientsäkerhetslagen.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) utreder anmälningarna.