Annons
  1. Svenska
  2. Svenska
  3. العربية

Det hjälper att klaga på vården

Har du fått fel behandling inom vården? Eller fel bemötande? Är du missnöjd med vården kan det faktiskt hjälpa dig och andra att klaga på den efteråt. Flera vårdgivare i Skåne har skärpt sina rutiner efter att patienter klagat.
Kristianstad • Publicerad 11 mars 2022
Patientnämnden har analyserat 12 680 klagomål. I en tredjedel av dem tog patientnämnden kontakt med den ansvariga vårdenheten. Cirka 1 000 åtgärder har genomförts.
Patientnämnden har analyserat 12 680 klagomål. I en tredjedel av dem tog patientnämnden kontakt med den ansvariga vårdenheten. Cirka 1 000 åtgärder har genomförts.Foto: Helene Nordgren

Fel behandling, fel bemötande, dålig kommunikation eller helt enkelt svårt att få tid till läkare eller vård. Det finns många orsaker till att patienter klagar på vården.

Är du inte nöjd kan du klaga till patientnämnden i Skåne. En ny analys visar vad klagomålen har gett för resultat.

”Klagomålen har berott på bristande kunskap, bristande engagemang eller att personalen helt enkelt inte hinner med sina uppgifter”
Patientnämnden

Här saknas innehåll

Klagomål: En person med diabetes kom in på ett privat boende i en kommun. Personen fick dålig omvårdnad av fötterna. Fötterna var i sämre skick när personen blev utskriven. Personalen på boendet fick därför utbildning i sårvård.
Klagomål: En person med diabetes kom in på ett privat boende i en kommun. Personen fick dålig omvårdnad av fötterna. Fötterna var i sämre skick när personen blev utskriven. Personalen på boendet fick därför utbildning i sårvård.Foto: Tommy Svensson
Annons

På individnivå kan det handla om att man får ett personligt möte, att man får en annan läkare, eller hjälp till vård på annat ställe när väntetiden är för lång. Men det kan också handla om att rätta till missförstånd, misstag, felaktiga recept, provsvar eller avgifter.

På en mer övergripande nivå kan det handla om att vårdgivaren gör något som mer tar sikte på helheten än en enstaka patient.

Det kan vara att informera personalen om regler, lagar och rutiner, ta upp vad som hänt vid personalmöten, skapa nya rutiner, organisera om eller anställa mer personal. Det kan även bli utbildningar, eller händelseanalyser och anmälan enligt Lex Maria.

Fakta

Patientnämnden Skåne

Patientnämnden tar emot klagomål på hälso- och sjukvård som drivs av Region Skåne, eller som har avtal med Region Skåne. De tar också emot klagomål på viss tandvård och kommunal hälso- och sjukvård.

Patientnämnden har gått igenom 12 680 klagomål från januari 2019 till juni 2021. Syftet var att analysera förändringar och förbättringar som klagomål kan leda till.

I en tredjedel av klagomålen tog patientnämnden kontakt med ansvarig vårdenhet. Cirka 1 000 åtgärder har genomförts.

Är du inte nöjd med vården? Blankett för klagomål hittar du på 1177.se

Klagomål: En patient väntade i sex månader på svar från en privat vårdcentral i Skåne. Patientnämnden kopplades in. Då började vårdcentralen jobba aktivt med detta. Och vårdcentralen lade upp information på hemsidan om hur man kan nå dem med synpunkter.
Klagomål: En patient väntade i sex månader på svar från en privat vårdcentral i Skåne. Patientnämnden kopplades in. Då började vårdcentralen jobba aktivt med detta. Och vårdcentralen lade upp information på hemsidan om hur man kan nå dem med synpunkter.Foto: Claudio Bresciani/TT

Patientnämnden får in allt fler klagomål från kommunal vård i Skåne. De flesta av dem kan åtgärdas med hjälp av utbildningar, och att påminna om rutinerna.

Patientnämnden skriver i analysen:

– Många av åtgärderna har gjorts efter patienternas klagomål. Klagomålen har berott på bristande kunskap, bristande engagemang eller att personalen helt enkelt inte hinner med sina uppgifter.

Klagomål: På en mottagning för psykiatri fanns kravet att alla patienter skulle drogtestas. En patient klagade på det. Efter klagomålet ändrades rutinerna – drogtester görs bara om patienten har ett missbruk.
Klagomål: På en mottagning för psykiatri fanns kravet att alla patienter skulle drogtestas. En patient klagade på det. Efter klagomålet ändrades rutinerna – drogtester görs bara om patienten har ett missbruk.Foto: Fredrik Persson

Analysen avslutas med:

– Det är anmärkningsvärt att inte alla dessa åtgärder på individuell nivå, som handlar om samma sak, ersätts av åtgärder på övergripande nivå.

Fotnot: Du hittar mer information om patientnämnden på vardgivareiskane.se

Fakta

Lex Maria

När en patient drabbats av en allvarlig skada eller sjukdom inom vården ska en anmälan göras enligt lex Maria. Det står i lagen, i Patientsäkerhetslagen.

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) utreder anmälningarna.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons