1. Svenska
  2. English
  3. العربية

20 volontärer kan ge stöd i hjälplinjen

20 volontärer hjälper till med kommunens hjälplinje. Det finns volontärer som kan flera språk. ”Du som är i riskgrupp kan ringa för att prata om din oro under coronakrisen”, säger Niklas Lindqvist, enhetschet på Kristianstads kommun.
Kristianstad • Publicerad 13 november 2020
Via hjälplinjen kan personer i riskgruppen få praktisk hjälp och stödjande samtal vid oro. Det finns volontärer som kan flera språk.
Via hjälplinjen kan personer i riskgruppen få praktisk hjälp och stödjande samtal vid oro. Det finns volontärer som kan flera språk.Foto: Gorm Kallestad

Hjälplinjen 044-132099 har funnits sedan i mars. Dit kan du ringa dagtid på vardagar.

”De som ringer behöver samtala om sin oro, behöver hjälp med att handla och dylikt”
Niklas Lindqvist

– Vi har haft många samtal i början, nu har det blivit mindre. Det ringer cirka två samtal per vecka, säger Niklas Lindqvist.

– De som ringer behöver samtala om sin oro, behöver hjälp med att handla och dylikt. Vi ser till att de får kontakt med en volontär, säger han.

Via hjälplinjen kan du få hjälp med att hämta mat på restaurang eller hämta böcker på biblioteken. Du kan också ringa och prata en stund, ställa frågor eller få stöd om du är orolig.

Kommunen samarbetar med flera organisationer och har volontärer som gärna hjälper till.

– Det finns möjlighet att samtala med någon som kan ens språk, säger Niklas Lindqvist.

Hjälplinjen ska finnas kvar så länge behovet finns.

Inga-Lill BengtssonSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.