unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Svenska
  2. English
  3. العربية

20 volontärer kan ge stöd i hjälplinjen

20 volontärer hjälper till med kommunens hjälplinje. Det finns volontärer som kan flera språk. ”Du som är i riskgrupp kan ringa för att prata om din oro under coronakrisen”, säger Niklas Lindqvist, enhetschet på Kristianstads kommun.
Via hjälplinjen kan personer i riskgruppen få praktisk hjälp och stödjande samtal vid oro. Det finns volontärer som kan flera språk.
Via hjälplinjen kan personer i riskgruppen få praktisk hjälp och stödjande samtal vid oro. Det finns volontärer som kan flera språk.
Foto: Gorm Kallestad

Hjälplinjen 044-132099 har funnits sedan i mars. Dit kan du ringa dagtid på vardagar.

quote
De som ringer behöver samtala om sin oro, behöver hjälp med att handla och dylikt

– Vi har haft många samtal i början, nu har det blivit mindre. Det ringer cirka två samtal per vecka, säger Niklas Lindqvist.

– De som ringer behöver samtala om sin oro, behöver hjälp med att handla och dylikt. Vi ser till att de får kontakt med en volontär, säger han.

En hjälpande hand under krisen

Snabbtester införs i Skåne

Via hjälplinjen kan du få hjälp med att hämta mat på restaurang eller hämta böcker på biblioteken. Du kan också ringa och prata en stund, ställa frågor eller få stöd om du är orolig.

Kommunen samarbetar med flera organisationer och har volontärer som gärna hjälper till.

– Det finns möjlighet att samtala med någon som kan ens språk, säger Niklas Lindqvist.

Hjälplinjen ska finnas kvar så länge behovet finns.