Trädgården där elever gräver efter språket
Lärarna tror att eleverna lär sig det svenska språket och mer om samhället, arbetslivet, klimat och miljö genom aktiviteter utanför klassrummet. Samtidigt blir utbildningen roligare.
”Gräva, vända jord, och skotta - dessa ord är helt nya för mig och mina klasskamrater. På detta sätt lär vi oss orden lättare och vi förstår dem snabbt”Mufida shahin
– Vi har också fler aktiviteter som vi försöker utveckla, som ”veckans gäst”. Då kommer olika personer hit och berättar om till exempel sitt yrke, och eleverna får ställa frågor, säger Ditte Nicklasson Hultén.
Några pallkragar har fyllts med jord. Där har eleverna planterat växter och sått fröer.
– Vår språkträdgård är ett projekt för att lära nyanlända språket på ett nytt sätt. Samtidigt lär de sig namnen på olika växter, säger hon.
För många eleverna var det första gången som de planterade något i jorden. De lär sig också nya ord som är bra att kunna i arbetslivet.
– Gräva, vända jord, och skotta - dessa ord är helt nya för mig och mina klasskamrater. På detta sätt lär vi oss orden lättare och vi förstår dem snabbt, säger Mufida shahin.
Eleverna är överens om att utbildning utanför klassrummet kan vara mer spännande. De ser med egna ögon vad som händer och resultatet av arbetet.
– Vi började plantera lök och olika typer av blommor. Vi tittar på hur de växer och lär oss varje dag något som är nytt för oss. Även praktiskt, säger Pari Mohammadi.