Skånetrafiken efter kritiken: ”För de flesta är det enklare att resa”
Fler ombud som kan sälja biljetter (minst ett i varje kommun) och 100 nya biljettautomater. Så ska Skånetrafikens möta kritiken.
– De 15 första dagarna i år har vi sålt fler resor än motsvarande period i fjol. 77 procent av alla biljettköp görs med appen, mot 44 procent för ett år sedan, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Cirka tio procent tycker att det blivit krångligare att resa.
– Det finns olika skäl. Dels är det en förändring och vi vet att sådana är svåra att ta till sig. Sedan är det priserna. Och de som fått lägre priser hör inte av sig. Men vi har inte varit färdiga med allt, som ombuden, säger han.
Zonerna och priserna har fått mest kritik. Tänker ni ändra?
– Nej. För de flesta är det enklare att resa i det nya systemet. Jojo fanns under tio år. Vi hade kritik mot det hela tiden.
Alla hushåll i Skåne ska få en folder med information. 1,3 miljoner invånare bor i länet.