Annons
  1. Svenska
  2. English
  3. العربية

Handlarna förbereder sig inför Black Friday

Black Friday ökar butikernas omsättning och intresset för handel. Förberedelserna pågår för fullt. Men det finns en oro för negativa effekter av shoppingdagen.
Kristianstad • Publicerad 22 november 2018
Lina Sandel, assisterande butikschef på aFound, C4 Shopping, är positivt inställd till Black Friday. ”Vi har rea hela veckan. Vi har omröstningar på Instagram varje dag om vilka plagg som ska få störst rabatt.”
Lina Sandel, assisterande butikschef på aFound, C4 Shopping, är positivt inställd till Black Friday. ”Vi har rea hela veckan. Vi har omröstningar på Instagram varje dag om vilka plagg som ska få störst rabatt.”Foto: Bosse Nilsson

I morgon fredag är det Black Friday. Svensk Handel räknar med att cirka 6,5 miljarder kronor omsätts under fredagen. Varannan svensk förväntas shoppa.

På C4 Shopping, på Härlövs handelsområde och inne i centrum förbereder sig handlare för Black Friday. Black Friday brukar locka mycket folk till Galleria Boulevard.

Annons

– Det är klädbutikerna som drar mest, säger Linda Borgström, centrum manager på Galleria Boulevard.

Men det kan bli konkurrens mellan C4 Shopping och handlarna i centrum.

– Vi räknar med att Black Friday blir lika stort här som åren innan. Det är svårt att säga, C4 Shopping har precis öppnat, säger Eva Richter, verksamhetsledare och centrumutvecklare för Handelsstaden.

Henrik Reffers är butikschef på MediaMarkt, Härlövs handelsområde. TV och mobiler säljer bäst på Black Friday.
Henrik Reffers är butikschef på MediaMarkt, Härlövs handelsområde. TV och mobiler säljer bäst på Black Friday.Foto: Bosse Nilsson

Enligt Svensk Handel är det kläder, elektronik och produkter inom skönhet och hälsa som säljer bäst på Black Friday. På Härlövs handelsområde satsar MediaMarkt stort.

Andreas Nilsson är ordförande för Handelsföreningen Kristianstad Väst som är med och utvecklar Härlövs handelsområde. Han säger att intresset för Black Friday har blivit enormt.

– Det är på gott och ont. Naturligtvis är det roligt att det ökar intresset kring handeln. Men det för med sig att det blir mycket handel koncentrerad till kort tid. Och det stoppar upp handeln veckorna innan, säger han.

Björn Nilsson är butikschef på Cenino som ligger inne i centrum. ”Vi har varit med de senaste åren. Det känns som att man inte kan undgå Black Friday. Vi lever i 2018 där Black Friday är en stor grej. Vi strävar efter att vara i nuet.”
Björn Nilsson är butikschef på Cenino som ligger inne i centrum. ”Vi har varit med de senaste åren. Det känns som att man inte kan undgå Black Friday. Vi lever i 2018 där Black Friday är en stor grej. Vi strävar efter att vara i nuet.”Foto: Bosse Nilsson
Sandra Björklund QvarfordtSkicka e-post
Så här jobbar Mosaik Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons