EU-projekt: Östra Göinge motverkar extremism
Projektet är tvåårigt och startade hösten 2018. Lärare och elever i årskurs 4-6 deltar. Elevernas föräldrar är också med.
I Sverige går projektet hand i hand med skolornas arbete med värdegrunden utifrån läroplanen.
Utbildningen har bland annat ett digitalt spel. Utbildningen ska underlätta en dialog om social integration, moral, självkontroll och kritiskt tänkande. Målet är att förhindra utanförskap och kriminalisering. Det handlar även om att förebygga radikalisering.
– Genom projektet får lärarna material att arbeta med. Det känns jättespännande, säger Stefan Lundin, IKT-pedagog i Östra Göinge.
Finns det radikaliserade skolungdomar i Östra Göinge?
– Nej, det har vi inte, inte enligt definitionen som Säpo gör. De tittar på radikalisering till vänster, höger och islamistisk, säger Lena Månsson, samordnare för nyanlända elever.
Sofi Aurell Nordlund, skolsköterska, håller med:
– Det är också därför det är bra att arbeta förebyggande. Skulle det redan finnas hade vi fått jobba på ett annorlunda sätt, säger hon.
I projektet ingår även skolor i Danmark, Tyskland, Belgien, Makedonien och Italien.