SJ:s nya avtal värt åtta miljarder - Får mer betalt om tågen går i tid
I Öresundståg AB:s delägare ingår sex regioner/län. Fredagen den 14 juni skrev deras trafikdirektörer under avtalet med SJ på en perrong vid Hässleholms station.
Avtalet är på åtta år, med en beräknad omsättning på en miljard kronor om året.
SJ ska sköta underhåll och städning av 111 tåg. 200 personer ska anställas vid den nybyggda depån i Kärråkra utanför Hässleholm.
Jarl Samuelsson, chef för affärsenheten vid Västtrafik, har lett arbetet med avtalet och upphandlingen.
– Jag ser depån i Hässleholm som viktigast för det nya avtalet. Innan skötte DSB underhållet av våra tåg i Köpenhamn och olika tågoperatörer skötte trafiken i länen. Nu ska SJ ska sköta både drift och underhåll i Sverige. Det gör att vi lättare kan säkra upp kvaliteten, säger han.
20 procent av avtalet är rörligt, det vill säga SJ får mer betalt ju bättre service resenärerna får. Blir det mycket förseningar får SJ böta.
– I avtalet är det också höga krav på att ersättningstrafik för tåg snabbt ska vara på plats. Det gäller även personal i gula västar som ska informera resenärerna om ersättningstrafik, säger Mikael Esping, affärschef vid Skånetrafiken.
Avtalet börjar gälla om 1,5 år.